04 Temmuz 2007

Demirhindi Şerbeti

Eskiden Temr-i Hindi derlermiş adına. Meyvesine Hint Hurması da diyebiliriz. Osmanlı mutfağında şerbet yapımında kullanılan bu meyve, İngiliz mutfağında et soslarında lezzet buluyormuş.
Şehr-i Tokat'ımda benim ayaküstü güzergahımda iki farklı aktara girmişliğim var. İkisinde de vukuatlıyım. Biri çok büyük ve moderize bir aktar ama ben ne sorsam yok.
-Ayçekirdeği içi var mı?
-Yok :)
-Jel gıda boyası var mı?
-Yok.
-Badem unu var mı?
-Yok !
.....
Bunların hepsi belli periyotlarla sorulup yok bulunan şeyler. En son gittiğimde eczaneye havuç soran tavşan muamelesi de gördükten sonra diğer ayaküstü aktara dadandım :))
-Yok:)
-Yok.
-Yok!
-Nazar otu var mı?
-Nazara ot satmıyorum ben size nas felak öğreteyim :)
-:S
Uzun zamandır netten hallettiğimden bu yok yoklarımı ikisinde de yüzüm eskimiştir diye düşünerek rahat rahat aktarlardan en yakın olanına girdim ;
-Demirhindi var mı?
-Hah o var işte :)
Vay be unutulmamış yüzüm :)) hissiyatıyla 100 gr demirhindi karşılığı 1 Ytl vererek çıktım.
100 gr demir hindiyi 4 Su bardağı su ile kaynattım. Soğuduktan sonra tülbentten süzüp 4 Su bardağı da toz şeker ilave edip tekrara kaynattım. Tekrar tülbentten süzdüm. Oldu bitti :))
1/3 sulandırma oranı iyi gibi geldi bana. Farklı içeçecek lezzeti arama modundaki damaklarda keyifle yer bulabilir...

15 yorum:

ayşe dedi ki...

merhaba ilk defa duyuyorum bu şerbetin ismini.kola icat edildi şerbet kültürümüz bozuldu.ellerine sağlık.

yusufun annesi dedi ki...

Burcucuğum merhaba,
Ben küçükken babaannemler yapardı bu şerbeti Adanaya yaz tatiline gittiğimiz zamanlarda.Adı demir hindi diye içinde demir var zannederdik çocuk aklımızla:))Hiç içmek istemezdik.Şimdi senin aynı şerbeti yaptığını görünce gözümde çocukluğum canlandı gözümde:))Sevgiler
Şebnem

Ayris dedi ki...

Burcu, öncelikle bugün blogla ilgili sorunlarımı giderdiğin teşekkürler. Şerbete gelince ben de ilk defa duyuyorum bu şerbeti. Dairede anlatınca daha iyi anladım nasıl bir şey olduğunu. Şişende çok zarif durmuş. Buz gibi içmek isterdim diyeceğim ama malum dişlerim biliyorsun :(

Aylin'in Pastaları dedi ki...

Ay Burcu alemsin, öldürdün beni gülmekten... Havuç soran tavşan ha... Unutma, o tavşan en son havuç suyu soruyordu, eczacı dişlerini döktükten sonra... Ay hala gülüyorum... :))

Selen dedi ki...

Buucuu,
Alemsin kız ama haklısın da ne biçim aktar ayol bunlar. Neyse sonunda muradına ermişsin ellerine sağlık. Nas-Felak'ı da sen öğretiverseydin amcaya..
Öpüyorum

Acemi Şef dedi ki...

Çok merak ettim, acaba tadı bildiğimiz herhandi bir şeye benziyor mu acaba? Bu arada birdahakine eczaneye havuç suyu sor :))))

gülriz dedi ki...

Burcucuğum çok güldürdün beni; demirhindiyi ben hiç duymamıştım ama şanslısın en azından aktar duymuş :))))) Bu arada nazara karşı nas felak da öldürdü beni, amcamız otlar konusundaki bilgisizliğinin yanı sıra oldukça hazır cevapmış yani. Sevgiler kocaman

Evcilik Lezzetler dedi ki...

Ayşe çok haklısın oysa bizim kültürümüzde şerbetin bambaşka bir yeri var-mış. Ben de tarif ararken özel şerbet bardaklarıyla yapılmış sunumlardan çok etkilendim :)

Şebnem çocukluk önyargılarını bir kenara at derim, değişik bir aroma çünkü :))

Özgün ne demek bir bloger blogers için, blogers bir bloger için :)) (birimiz hepimiz hepimiz birimiz içinin blogercası :P) Böyle hem yüzyüze görüşüp hem yorumlaşmak ta ayrı güzel oluyormuş cağğğnııım :))

:))) Aylin o seni alan gülme var ya ters bakışlı aktardan daha çıkmadan beni sarmıştı. O an dişleri dökülmüş Bugs Bunny'nin hayali gözümün önüne geliverdi. Adam öyle bir baktı ki "koca aktar açtık envayi çeşit bir sana yaranamadık" der gibi böyle... Çıktım yolda gülüyorum dudaklarımı ısıra ısıra bir yandan da "dön Burcu bir de havuç suyu var mı havuç suyu de çık" diyorum içimden :)) Bak hala gülüyorum :)))

Selen abiye "biliyorum ben ama.." demeye kalmadı başladı nas felakın türkçesine Altta kalmadım ondan önce "ağaran günün.." falan dedim ama yok baktım olmuyor en yükesk tonlamamla "Damla sakızı var mııı??" (dedim kesin vardır) aldım çıktım kutardım :))

Esra böyle nası desem hurmanın şerbeti... aslında Kars Kağızman'dan gelmiş kovan balı ile tadlandırılmışı daha makbulmüş Ama aktarlar kırdı biliyosun benim araştırmacı alışveriş zevkimi :P :)) Buralarda araştırmadım Posta yazmayı unutmuşum içine bir kaç parça da karanfil eklemiştim karanfil bir tatlı kaşığı eklense daha hoş bir lezzet çıkabilir Ayrıca tarçın kabuğu ve zencefil de eklenebiliyormuş Ha bir de içerken acaba bu bitki kına ile aynı familyadan mı diye de düşündürebiliyor... İlk diş tedavisi gördüğümde gidip sormalı Esra :))) Çok fena içimde kaldı benim de :))

Evcilik Lezzetler dedi ki...

Gülriz ot ta vardı hani Göstere göstere satmadı adam iyi mi :)) Bu arada lafı gelmişken Tokat'lılar muazzam hazır cevap ve çok neşeli insanlardır. Ummmadığın bir anda kendini bir fıkrayı yaşar bulursun :)) Tokat insanına örn :Avrupa yakası Buhran abi :))

Eda dedi ki...

Burcuuuu
Merhaba uğrayamadım epeydir, ama hepsini okudum açığı kapattım :))
Benim de ilk aklıma gelen tadının neye benzediği oldu açıkcası...
Aktarlarla olan muhabbet desen süper...Bak her durumda müşteri memnuyeti diyor amcam, dua bile öğretiyor sana!! Ellerine sağlık canım
Sevgiler

cafe gusto dedi ki...

Burcuuu gece gece öldüm ya kahkahalarla güldüm.Aktar amca pek hazır cevapmış.Şerbetinde değişik olmuş duymadığım bir şerbet tadını marak ettim.Deneyeceğiz artık...
sevgilerimle...

damak tadı dedi ki...

Sevgili Burcu'cuğum,
Benimde hiç şerbet kültürüm yoktur desem yalan olmaz..İş yerinde Mersinli ve Adana'lı arkadaşlarım var,onların sayesinde kültürüm artmaya başladı..Geçen ay lohusa için bir şerbet kaynatıp bana da merakımı gidermek için getirmişlerdi, (cevizle)işte o şerbetin içinde bu D.hindi'den de vardı..Böyle bir güzellik olamaz dedikce bir şişe şerbeti ısıtıp ısıtıp içtiğimi biliyorum sadece..))

O güzel ellerine sağlık canım,benimde içinde bir fincan içer misin??

Sevgilerimle,

murat dedi ki...

Burcu merhaba, bu şerbeti sirkecide hacıbekir lokumcularında içtim gerçekten süper. Yanında acı badem kurabiyesiyle 10 numara denemenzi tavsiye ederim.....

Derya dedi ki...

MERHABA
Demirhindi şerbetini geçen sene Tokat'ta ablamda içmiştim.Yapmak bir türlü nasip olmadı.Var olan bir aktar bulursam ben de yapacağım.Ankara'dan selamlar

Evcilik Lezzetler dedi ki...

Murat merhaba
evet o lezzetin namını duymuştum ve İstanbul'a gittiğimde deneyeceğim :)) teşekkürler...
Derya merhaba Bu yok yokcu aktarlarda dahi bulabildimse ben :))) Ankara'ya sevgiler...